7 příznaků stárnutí psů

Každý pes stárne jinak. Větší plemena mají tendenci stárnout rychleji, ale problémy související s věkem se nakonec projeví u všech psů. Ty mohou ovlivnit chování, pohyblivost a temperament psa. Je důležité tyto příznaky stárnutí znát. Váš pes bude s přibývajícím věkem potřebovat jinou péči a zajištění co nejlepší kvality života vyžaduje porozumění tomu, co se s ním děje.

V této souvislosti uvádíme sedm nejčastějších příznaků stárnutí psů.

1. Začínají se rozvíjet nemoci související s věkem

Stejně jako u lidí existuje řada degenerativních onemocnění, která častěji postihují starší psy. Dvě z nejčastějších jsou kloubní poruchy a syndrom kognitivní dysfunkce, které lze zvládnout, ale ne vyléčit. U starších psů se bohužel často vyskytuje také rakovina a selhání jater.

Ne všechny změny však souvisejí s nemocemi. Můžete si například všimnout tukových hrudek pod kůží vašeho psa. Ty se nazývají lipomy a jsou způsobeny tím, že metabolický systém spotřebovává méně energie. Lipomy jsou neškodné, ale přesto byste měli nechat bulky zkontrolovat veterinářem, protože mohou být způsobeny i rakovinou.

2. Změny chování

Stárnutí může ovlivnit chování psa různými způsoby. Váš mazlíček vás může méně nadšeně vítat nebo být opatrnější při prozkoumávání na procházkách. Pes, který trpí kognitivní dysfunkcí, může také občas působit zmateně nebo labilně.

I když kognitivní dysfunkce a příznaky senility nejsou léčitelné, existují léčebné postupy a doplňky zdravé výživy pro stárnoucí psy, které mohou pomoci zmírnit jejich následky. Pokud si všimnete podivného chování, jako je zírání do zdi, pomalé reakce nebo neochota jít ven, kontaktujte svého veterináře.

Jak se dalo očekávat, starší psi mají také tendenci více spát a mají méně energie. Potřebují delší dobu nepřerušovaného odpočinku, proto se snažte svého psa během dne nerušit, když spí.

3. Problémy s infikovanými dásněmi a zuby

Zubní kámen a infikované dásně jsou častým problémem starších psů. Mezi běžné příznaky patří zápach z úst, zubní plak, oteklé dásně a ztráta chuti k jídlu. Kromě toho, že je to nepříjemné, mohou problémy v dutině ústní umožnit průnik závažných infekcí do krevního oběhu.

Na rozdíl od onemocnění souvisejících s věkem může většinu problémů se zuby a dásněmi diagnostikovat váš veterinární lékař. Náprava problémů se zuby může zvýšit spokojenost vašeho psa, umožnit mu pohodlnější stravování a zabránit infekci, takže určitě stojí za zvážení.

Vedle zubů a dásní si také všimnete, že kůže vašeho psa se stává méně pružnou, protože množství dostupného kolagenu klesá.

4. Bolest a ztuhlost kloubů

Dalším častým příznakem stárnutí psa je degradace kloubů. Psi instinktivně skrývají bolesti, takže příznaky nemusí být okamžitě zřejmé. Jak se však zhoršuje stav kloubů, můžete si všimnout, že jsou méně pohybliví, zejména ráno nebo po dlouhé procházce.

Je důležité přizpůsobit pohybový režim psa těmto změnám. Dlouhé a intenzivní procházky mu téměř zaručeně způsobí bolest a mohou urychlit degradaci kloubů, proto je lepší chodit raději na více krátkých procházek. Nezbytný je také ortopedický pelíšek, který rovnoměrně rozloží váhu vašeho psa při spánku, protože ty mohou pomoci snížit ztuhlost a bolestivost.

Kromě méně intenzivního cvičení existují doplňky stravy pro zdraví kloubů, které mohou pomoci zlepšit zdraví kloubů a kvalitu života vašeho psa. Doplňky obsahující DMG, MSM, glukosamin a chondroitin mohou poskytnout pokročilou podporu kloubů pro starší psy.

5. Ztráta smyslů

S přibývajícím věkem se zhoršuje čich, zrak i sluch psa. Někteří psi mohou nakonec oslepnout nebo ohluchnout, zejména pokud se neléčí příčina.

První příznaky ztráty sluchu nebo zraku jsou často nenápadné. Váš pes se může snadněji vylekat (nebo se dokonce stát agresivním), když se k němu někdo přiblíží, protože si nemusí člověka uvědomovat. Může také hůře reagovat na povely. Oba tyto příznaky jsou často mylně považovány za "špatné chování", což může vést k potrestání, a ještě většímu stresu psa.

Z tohoto důvodu je důležité provést malé změny, které psovi usnadní každodenní život. Dbejte na to, aby misky na vodu, jídlo a jeho pelíšek byly vždy na stejném místě, aby je snadno našel. Měli byste se také vyvarovat prudkých pohybů, i když jde jen o pohlazení psa, protože ty mohou psa vyděsit.

Stojí za zmínku, že zakalená oční čočka nemusí nutně znamenat, že je pes slepý. Často se jedná o stav zvaný nukleární skleróza, který zřídkakdy ovlivňuje vidění. Zakalené čočky však mohou být způsobeny také šedým zákalem, což je závažnější stav.

6. Úbytek (nebo nárůst) hmotnosti

Přírůstek i úbytek hmotnosti může být způsoben stárnutím. Snížená fyzická aktivita může znamenat, že se více přijatých kalorií vašeho zvířete ukládá ve formě tuku, ale problémy s trávením nebo nechutenstvím mohou mít opačný účinek.

Krmiva pro starší psy často obsahují méně kalorií, což usnadňuje regulaci nárůstu hmotnosti vašeho psa. Ať už používáte jakékoliv krmivo, vždy každou porci zvažte, abyste přesně věděli, kolik toho váš mazlíček sní.

Jediný způsob, jak správně řídit hmotnost vašeho psa, je pravidelně ho vážit a upravovat jeho stravu. U menších plemen je to snadné, ale u větších psů budete možná muset navštívit veterináře, aby vám zkontroloval váhu.

7. Inkontinence

S přibývajícím věkem je pro psy často obtížnější ovládat močový měchýř. I když většina z nich neztrácí úplnou kontrolu, občasná nehoda v místnosti je běžným vedlejším účinkem stárnutí. Nehody mohou být pro psa stresující, proto by nikdy neměly být trestány. Místo toho se snažte dát psovi více příležitostí k tomu, aby si během dne vyřídil své záležitosti.

Všichni psi stárnou jinak, proto je důležité pečovat o svého mazlíčka způsobem, který odpovídá jeho jedinečným požadavkům. Prvním krokem je pochopení a identifikace problémů způsobených stárnutím. Pokud si všimnete změn v chování, boulí, inkontinence nebo jiných příznaků, měli byste navštívit veterinárního lékaře, protože tyto příznaky mohou být způsobeny léčitelným (nebo alespoň zvládnutelným) onemocněním.

Odeslat článek známému   Vytisknout